Skip to content

Här är nyckeln till nöjda kunder i hemtjänsten

21 augusti 2014

20140817_114313Jag jobbar nu som timvikarie i hemtjänsten i Hemmesta. Det är jag som är en i mängden av alla vikarier. Det är jag som släpper det jag håller på med och åker på ett larm. Det är jag som är hos de ensamma människorna i sina hus i Värmdö skärgård som har drabbats av social deprivation för att de aldrig kan ta sig ut.

Hemtjänst är ett varierat,komplext och svårt arbete. Jag träffar många olika människor med olika behov, i olika situationer, livsöden med olika förutsättningar och ekonomi.

Jobbet ställer stora krav på mig att jag ska kunna problemlösa alla livssituationer en äldre person kan hamna i, kunna prioritera vad som är viktigast för stunden, hålla tider, göra kunden nöjd, trygg och få denne att känna att hen är respekterad.  Jag ska förstå vad demens är; primär-degenerativa demenssjukdomar, vaskulära demenssjukdomar och sekundära demenssjukdomar inklusive de demenssjukdomar som orsakas av störningar som har med näring och ämnesomsättning att göra, utsatthet för giftiga substanser, infektioner eller trauma. Jag ska veta hur jag lyfter tunga lyft, skriva handlingsplaner och  handlingslistor för en näringsriktig kost åt dementa. Jag ska hantera vanföreställningar, alkoholism, hallucinationer och psykisk sjukdom.

Jag ska vara jourhavande terapeut för kunden och för de anhöriga. Jag ska städa, diska, tvätta, stryka, handla, laga mat, ledsaga duscha, byta blöjor, lyfta.  Jag ska sitta med vid livets slut, ringa läkare och sköterska och tvätta och göra rent när livet tagit slut.

Dessutom ska jag hålla tider, köra bil mellan kunderna. Inte ha bråttom inför kunden men springa när jag kommer ut. Låta det ta den tid det tar, men inte komma för sent till nästa kund. Tvätta bilen, tanka.

Ingen dag har varit den andra lik sedan jag började. Det är ett fantastiskt jobb. Det är ett låglönejobb med hög personalomsättning, skador och sjukdom.

I somras kom en kundundersökning den visade att nöjdhetsgraden är generellt hög men det som efterfrågades var kontinuitet, att få sina behov tillgodosedda och att få behoven tillgodosedda i tid.

För att få det krävs det att ledningen håller koll på tre viktiga mätvärden: personaltäthet, kompetens och kontinuitet.

  • Personaltäthet beräknas genom förhållandet antal anställda och antal vårdtagare.
  • Kompetens beräknas genom kontroll av huruvida personalen har korrekt utbildning.
  • Kontinuitet, beräknas genom förhållandet av hur många av de anställda som arbetar, minst 85%, och hur många som är timanställda.

För att få upp NÖJDHETEN tror jag på att:

  • höja statusen i det här yrket i samhället.
  • höja lönen
  • kontrollera att personalen har rätt utbildning
  • anställa fler män

Fi behövs i kommunfullmäktige för att väcka Moderaterna som tror att det räcker med att vi som jobbar här ska brinna för kallet. Det gör vi redan. Vad gör dagens politiker för hemtjänstpersonalen som är nyckeln till kundnöjdheten?

Vänligen Ingela Rundström, nummer 3 på kommunlistan.

 

Kommentarer inaktiverade.

